Denna sida är till för nyfikna skandinaver som vill veta mera om de sköna, varma och förtrollande öarna, speciellt Gran Canaria
GOLF ! WEBB TV ! SÖK ARTIKEL ! URBEFOLKNING ! NYHETER ! JOBB ! MUSEUM ! KULTUR ! REDAKTION ! GRAN CANARIA FAKTA ! BERGSVANDRING ! KANARISK SLANGORDBOK ! GROTTOR ! FOTBOLL ! FASTIGHETSAFFÄRER ! REPORTAGE ! LUCIA PÅ GRAN CANARIA ! CAMPINGTIPS ! TEKNIK & MILJÖ ! KANARISKA FIESTOR ! ARC-SEGLINGEN ! STARTSIDAN ! LÄNKAR ! RESTAURANGER ! VIMMELBILDER !
söndag 25 juli 2010
KANARIELIV PÅ TUR MED FLÅMSBANAN I NORGE
Foto: Leif Kempe
Text: Gunnar Forsberg
KANARIELIVS fotograf, Leffe Kempe, tillsammans med några vänner på resa i Norge, delar med sig bilder och upplevelser från en tågresa på Flåmsbanan.
I Norge måste man vara både kunnig och våghalsig för att kunna bygga en järnväg i denna natur. Resan startar på Högfjällsstationen Myrdal, på Bergensbanan och går sedan nedför till Flåm station innerst i Aurlandsfjorden.
Denna spännande järnvägssträcka drar till sig tusentals turister från hela världen, något som har gjort att Flåmsbanan idag är en av Norges största och mest spektakulära turistattraktioner.
På den 20 km långa tågresan får du uppleva något av det vildaste och storslagna som finns i norsk natur. Här ser du älvar som skär genom djupa dalar och forsar som kastar sig utför de branta fjällsidorna med snötäckta toppar och fjällgårdar som klamrar sig fast på de branta sluttningarna.
Flåmsbanan är en av världens brantaste järnvägssträckningar. Nästan 80% av spåret ligger i 55 promilles stigning. Det vill säga att den stiger en meter på 18 meters sträcka. Vendetunneln, som går i spiral in och ut genom berget, är ett bevis på den mest dristiga och kunniga ingenjörskonst i norsk järnvägshistoria. I järnvägsmuseet i Flåm kan du betrakta historien kring denna enastående järnvägssträcka.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar